🥇 Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2021, με την παιδαγωγό & συγγραφέα Μαρία Σπιθάκη, σε μία συνέντευξή της στον Δήμο Βελέντζα!
Κα Σπιθάκη, από που κατάγεστε, που γεννηθήκατε και που ζήσατε μέχρι τώρα;
– Και οι δύο γονείς μου έχουν καταγωγή από το Ηράκλειο Κρήτης. Κι εγώ γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Ηράκλειο. Σήμερα ζώ σε όμορφο και φιλόξενο μέρος του νομού Ηρακλείου.
Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το μακροσκελέστατο βιογραφικό σας;
– Είμαι Κοινωνιολόγος, απόφοιτη του τμήματος Κοινωνιολογίας της σχολής κοινωνικών επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Εργάστηκα ως Κοινωνιολόγος και παραδίδω ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα ασχολούμαι και με την συγγραφή παιδικών βιβλίων – παραμυθιών.
Διαβάζατε λογοτεχνία μικρή;
– Ναι. Ένα από τα αγαπημένα μου ήταν ο Δον Κιχώτης του Μιγκέλ Θερβάντες.
Πότε αρχίσατε να γράφετε βιβλία;
– Μικρές ιστοριούλες μου άρεσε να γράφω από μικρό παιδί. Το πρώτο παραμύθι γράφτηκε πριν από λίγα χρόνια.
Πώς σας έρχονται οι ιδέες για να γράψετε ένα βιβλίο;
– Από το πουθενά και από τα πάντα. Ιδέα μπορεί να γίνει μια εικόνα, ένα αντικείμενο, μια συζήτηση, ένα γεγονός, μια πραγματικότητα. Και η ίδια η φύση δίνει έμπνευση.
Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το παραμύθι σας “Η Πριγκίπισσα Ελύσια γνωρίζει τα συναισθήματα”;
– Είναι ένα παραμύθι που μιλάει για τα συναισθήματα και δείχνει στα παιδιά πώς να τα αναγνωρίζουν και να τα διαχειρίζονται. Η πριγκίπισσα Ελύσια, αν και πριγκίπισσα δεν διαφέρει καθόλου από τα άλλα παιδιά της ηλικίας της, που τα συναισθήματά τους είναι η πρώτη terra incognita που αντιμετωπίζουν στον δρόμο για την ενηλικίωση. Θα τα γνωρίσει λοιπόν κι εκείνη μέσα από μια ιστοριούλα γεμάτη ζάχαρη και άρωμα βανίλια!
Από την παρουσία των ιστοσελίδων σας, φαίνεται πως ασχολείστε με το διαδίκτυο. Σας αρέσει η χρήση του, και γενικά οι νέες τεχνολογίες;
– Ενώ είμαι λάτρης του κλασικού βιβλίου, εν τούτης θεωρώ ότι η χρήση του διαδικτύου και γενικά οι νέες τεχνολογίες, όταν τις χρησιμοποιούμε σωστά, διευκολύνουν τη ζωή μας.
Στην ιστοσελίδα σας μπορεί κάποιος να κάνει εγγραφή. Πείτε μας γι’ αυτό.
– Η εγγραφή ήταν και θα είναι πάντα δωρεάν. Κάνοντας εγγραφή κάποιος θα μπορεί να μαθαίνει πρώτος τα νέα μας σχετικά με τις νέες κυκλοφορίες παραμυθιών, να λαμβάνει ενημερώσεις αλλά και να έχει προνόμια. Ακόμα μπορούμε να είμαστε σε επικοινωνία, να συζητάμε και να λύνουμε όποια απορία γύρω από τα παραμύθια. [Το Website της Μαρίας Σπιθάκη]
Πότε σας αρέσει να γράφετε καλύτερα, το χειμώνα ή το καλοκαίρι;
– Η συγγραφή για εμένα έχει στιγμές. Είναι όταν θελήσει κάθε φορά η ιδέα να βγει στο χαρτί και όταν υπάρχει έμπνευση. Οπότε και το χειμώνα και το καλοκαίρι οι στιγμές έμπνευσης είναι το ίδιο μαγικές.
Πείτε μας για ένα παιδικό βιβλίο που δεν έχετε γράψει εσείς και θα θέλατε να το είχατε γράψει.
– Μεταξύ αυτών που θα ήθελα να έχω γράψει είναι “Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων” – Lewis Carroll.
Σκοπεύετε να γράψετε κι άλλα βιβλία ή νομίζετε πως έχει επέλθει κορεσμός; Υπάρχει η έννοια <<κορεσμός>> για έναν συγγραφέα;
– Έχω γράψει ήδη κι άλλα παιδικά βιβλία που περιμένουν τη σειρά τους για να εκδοθούν. Και όσο γράφω η μια ιδέα φέρνει την άλλη…και την επόμενη. Η έννοια << κορεσμός >> δεν θα καταφέρει ποτέ να συναντηθεί με την συγγραφή.
Ποιος είναι ο ήρωας από τα βιβλία σας που αγαπάτε περισσότερο;
– Όλοι μοναδικοί για εμένα. Τους αγαπάω όλους το ίδιο.
Ποιο θεωρείτε πως είναι το καλύτερο βιβλίο σας;
– Το κάθε ένα περνάει το δικό του μήνυμα. Οπότε το κάθε ένα ωραίο για το είδος που αντιπροσωπεύει.
Υπάρχουν γεγονότα και καταστάσεις από όσα γράφετε στα βιβλία σας που τις έχετε ζήσει;
– Τυγχάνει να υπάρχει ιδέα από κατάσταση που έχω ζήσει, όμως η εξέλιξη της έμπνευσης της ήταν διαφορετική.
Τι πιστεύετε ότι πρέπει να κάνει ένας γονιός, για να αγαπήσει το παιδί του τα βιβλία;
– Πρώτα να σέβεται και να αγαπάει ο ίδιος τα βιβλία. Να τα βάζει στην καθημερινότητα του παιδιού από πολύ μικρή ηλικία και να του δείχνει πώς να διασκεδάζει, να μαθαίνει και να ενημερώνεται μέσα από αυτά. Είναι σημαντική η λέξη δείχνω. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται αλλιώς όταν τους δείχνεις να κάνουν κάτι και αλλιώς όταν τους το επιβάλλεις.
Σας ενοχλεί η κακή κριτική;
– Γενικότερα η κριτική με βοηθάει να εξελίσσομαι. Οπότε δεκτή και η αρνητική κριτική στο βαθμό και στο μέτρο βέβαια που σέβεται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και υπόσταση.
Πώς γίνεται κανείς συγγραφέας;
– Διαβάζοντας πολλά βιβλία. Μένοντας πάντα μαθητής. Κάνοντας κριτική με σεβασμό.
Τι θα συμβουλεύατε ένα παιδί ή ένα νέο που θέλει να γίνει συγγραφέας;
– Να προσπαθεί να ανεβαίνει όσα περισσότερα σκαλοπάτια στο βουνό της γνώσης. Να σκέφτεται, να κρίνει και να επιλέγει.
Τι γνώμη έχετε για τα ψηφιακά βιβλία;
– Έχουν έρθει πολύ δυναμικά στη ζωή μας, όπως και η τεχνολογία. Είναι όμορφο. Εξυπηρετούν και διευκολύνουν αναγνωστικές απαιτήσεις.
Έχει μέλλον αυτό το είδος;
– Αναμφισβήτητα. Η πορεία τους μελλοντικά θα είναι ακόμα πιο ανοδική.
Σας αρέσει να διαβάζετε βιβλία σε ψηφιακή μορφή;
– Με διευκολύνει αρκετά. Φυσικά και διαβάζω ψηφιακά βιβλία.
Σας αρέσει να ακούτε ηχογραφημένα βιβλία;
– Ναι, μου αρέσει. Τα θεωρώ αρκετά χρήσιμα.
Θεωρείτε πως η αίσθηση του διαβάσματος ενός έντυπου βιβλίου είναι και θα παραμείνει ασυναγώνιστη, σε σχέση με το διάβασμα ψηφιακών βιβλίων μέσω ηλεκτρονικών συσκευών;
– Καθαρά θέμα αρεσκείας του κάθε ανθρώπου. Στην καλωδιακή εποχή που ζούμε, το δεύτερο τείνει να πλησιάσει το πρώτο.
Τα δικά σας ηλ. βιβλία, εκτιμάτε πως έχουν επιτυχημένη εμπορική πορεία, σε σύγκριση με εκείνη των αντίστοιχων έντυπων;
– Μέχρι στιγμή έχουν διανύσει ίσες αποστάσεις. Μελλοντικά δεν το γνωρίζω.
Σκέφτεστε να εκδώσετε ποτέ ηχογραφημένα βιβλία, και ποια η γνώμη σας γι’ αυτά;
– Ναι, σκέφτομαι να εκδώσω και ηχογραφημένα βιβλία. Τα audiobooks βοηθάνε σημαντικά παιδιά και μαθητές με μαθησιακά προβλήματα ή προβλήματα όρασης.
Πιστεύετε πως τα παιδιά δεν θα προτιμούν στο μέλλον, όλο και περισσότερο, τα βιβλία σε ψηφιακή μορφή αντί των εντύπων, λόγω της αναπόφευκτης εξοικείωσής τους και της διαφαινόμενης προτίμησής τους στους ηλ. υπολογιστές και γενικά στα ψηφιακά μέσα;
– Θεωρώ ότι είναι θέμα χαρακτήρα του κάθε παιδιού όπως και του κάθε ανθρώπου. Πάντα θα υπάρχουν παιδιά που θα προτιμούν το κλασικό βιβλίο και όσο υπάρχει τεχνολογία, θα υπάρχουν και παιδιά που θα προτιμούν τα ebooks.
Θεωρείτε πως, ένα παραμύθι, ειδικά, <<χάνει>> σε αξία στα μάτια ενός αναγνώστη, παιδιού ή ενήλικου, όταν είναι σε ηλεκτρονική μορφή;
– Καθόλου. Θεωρώ ότι η ατμόσφαιρα φαντασίας και μαγείας παραμένει η ίδια.
Κατά τη γνώμη μου, το μέσο με το οποίο μεταφέρεται η γνώση, και γενικά, τα πνευματικά έργα με μαθησιακό ή ψυχαγωγικό σκοπό, δεν έχει καμία απολύτως σημασία. Αντιθέτως, ένας ακροατής π.χ. ενός ηχογραφημένου βιβλίου είναι απολύτως προσηλωμένος στη διαδικασία και αναπόσπαστος – εάν χρησιμοποιεί ακουστικά – από πιθανές ενοχλήσεις του περιβάλλοντος, ενώ ο αντίστοιχος αναγνώστης ενός έντυπου είναι επιρρεπείς σε αποσπάσεις, γενικά. Επίσης, αν γνωρίζω σωστά, ο εγκέφαλος μας είναι πιο δεκτικός σε ηχητικά, παρά σε οπτικά ερεθίσματα. Ποια είναι η δική σας άποψη;
– Από έρευνες έχει αποδειχτεί ότι το αισθητήριο της όρασης και το αισθητήριο της ακοής, αποτελούν το 94% της συνολικής ανθρώπινης αντίληψης μεταξύ των αισθήσεών μας. Έτσι σημασία έχουν τα μηνύματα που έχουμε λάβει στο τέλος ενός αναγνωστικού ταξιδιού, είτε μεταφερόμαστε ηχητικά, είτε οπτικά σε αυτό. Ωφέλιμο λοιπόν είναι να συνεχίσουμε να διαβάζουμε και να παραμένουμε άνθρωποι με ευαισθησίες και προβληματισμούς απέναντι στο συνάνθρωπο και την κοινωνική πραγματικότητα στην οποία ζούμε.
Σας ευχαριστώ πολύ για την συνέντευξη!
Add Comment